زبان و ادبیات زنده است؛ نویسندگان باید خود را به‌روز نگه دارند انجمن موسیقی تئاتر به دنبال آثار نو + فراخوان حضور «باشو، غریبه کوچک» در پنجاهمین جشنواره فیلم تورنتو «محمد رسول‌الله»؛ فیلمی با مخاطب جهانی «فاتحه‌ای در کمین یک سکته»؛ رونمایی از کتاب جدید محمد دانشور در نگارخانه آسمان تتلو عفو‌ رهبری می‌گیرد؟ | ولادت پیامبر (ص) و‌ روز سرنوشت ساز برای آقای خواننده رقابت سریال‌سازان بزرگ در نمایش خانگی «اپرای عروسکی حافظ» با صدای علیرضا قربانی روی صحنه می‌رود ویدئو | درخواست جناب‌خان از رییس جمهور | بیمارستان سوختگی چه شد؟ پژوهشگران برجسته در هیئت انتخاب سمینار تئاتر آیینی قرار گرفتند وقتی سریال‌ها در تلویزیون امن‌اند، اما در تلوبیون خطرناک! بهنام تشکر در نمایش «بار هستی» به روی صحنه می‌رود گزارشی از نمایشگاه شعر و نقاشی «و خون هنوز زنده است» در هنرخانه درخت | فریاد کلمات در تلفیق شعر و نقاشی آموزش داستان نویسی | گسل‌های آدمیزادی (بخش پنجم) درباره حسن عمید مؤلف پرفروش ترین لغت نامه فارسی | فرهنگِ ۱۵۰هزاردلاری زمان پخش «مسابقه بزرگ ۱۰۰» با اجرای هادی حجازی‌فر آمیتاب باچان و شاهرخ خان در فیلم «دون» هم‌بازی شدند
سرخط خبرها

آموزش داستان نویسی | گسل‌های آدمیزادی (بخش پنجم)

  • کد خبر: ۳۵۷۴۰۵
  • ۱۸ شهريور ۱۴۰۴ - ۱۹:۰۸
آموزش داستان نویسی | گسل‌های آدمیزادی (بخش پنجم)
شاید با خودتان فکر کنید که آیا تمام این مبحث و هرآنچه تا اینجا گفته شد مختص جانی‌ها و آدم کش هاست، آیا زمانی که از تغییر و دگرگونی در شخصیت صحبت می‌کنیم باید به وضعیتی مرگبار و خونین منجر شود.

شاید با خودتان فکر کنید که آیا تمام این مبحث و هرآنچه تا اینجا گفته شد مختص جانی‌ها و آدم کش هاست، آیا زمانی که از تغییر و دگرگونی در شخصیت صحبت می‌کنیم باید به وضعیتی مرگبار و خونین منجر شود.

طبیعتا و به طور منطقی، نباید چنین باشد، و صرفا در این مبحث مبنای تغییر و دگرگونی را حد اعلای آن، یعنی تبدیل شدن انسان به هیولایی ویرانگر، در نظر گرفتیم، وگرنه این تغییر می‌تواند به سادگی شامل یک تغییر حال در آدمی منزوی و تنها باشد که زندگی کوچک و کسالت بار خودش را در یک آپارتمان نقلی و دنج سپری می‌کند و نویسنده قرار است در انتهای داستان نشان دهد که این انسان نحیف چگونه قرار است به شادی عمیقی برسد. در هر صورت، تفاوتی ندارد: چه بخواهید از شخصیت داستانتان یک خون آشام بسازید چه عارفی که به روشنایی می‌رسد، باید قدم هایتان را با ظرافت تمام بردارید و متنی که می‌نویسید مخاطب را به وجد بیاورد.

پس از تمام چیز‌هایی که در مطالب قبلی آمد، چه بخواهید از روش اول استفاده کنید و چه روش دوم، باید روند ایجاد تغییر در شخصیت‌ها را به مثابه یک مهارت در نظر بگیرید و با تمرین‌های مشخصی آن را در ذهن و قلمتان تقویت کنید. اولی ایجاد زمینه و دانایی در این مهارت است، یعنی مطالعه و مشاهده.

خواندن بعضی کتاب‌ها می‌تواند کمک بزرگی باشد، شاید سرزدن به منابع اصلی در روان شناسی، کاپلان یا هیلگارد، مطالعه تحلیل‌های فروید، یونگ، اریک برن، یا مطالعه روان شناسی هیجان مدار که به EFT معروف است. تماشای سریال‌ها و فیلم‌هایی که موضوع مشترکی دارند - «هانیبال»، «شکارچی ذهن»، «دکستر»، «کارآگاه واقعی» - بسیار کارآمد خواهد بود. به این‌ها اضافه کنید مطالعه پرونده‌های معروف اف بی آی، تماشای مراحل بازجویی که در یوتیوب در دسترس است، و موارد مشابه دیگر.

دوم: طراحی گام‌های تغییر شخصیت بر روی کاغذ. چنین رویکردی به شما این امکان را می‌دهد که به شخصیت از بالا و از نمای پلان کلی نگاه کنید. داشتن چنین اشرافی به شما کمک می‌کند بهتر این گام‌ها را طراحی کنید. معمولا، نویسنده‌های جزئی نگر به سادگی در جزئیات ذهنی غرق می‌شوند و چنین وسواسی به آن‌ها اجازه نمی‌دهد که نقشه راه را و کلیت مسیر روایت را ببینند. اما با چنین روشی به راحتی می‌توانید مسیر حرکت کاراکتر را در طول خط روایت ببینید و با تغییر دادن هرکدام از عناصر به نقشه‌ای ایدئال برسید.

سوم: همیشه این را مدنظر داشته باشید که جهان درونی انسان‌ها بسیار پیچیده و پیش بینی ناپذیر است. در چنین وضعیتی، ساده بودن طراحی کاراکتر‌ها ظلم و ستم به خلاقیت خودتان است. اجازه بدهید بینشی عمیق‌تر و پیچیده‌تر در درونتان شکل بگیرد. رسیدن به این روشنگری مهارت شما را در این زمینه کامل می‌کند و هیچ مخاطبی نمی‌تواند دستتان را بخواند.

این یعنی قادر خواهید بود کاری کنید که مخاطبان و خوانندگان داستان هایتان از تغییر و دگردیسی شخصیت‌ها در جهان روایی شما حیرت زده شوند. شیوه‌ای که یک کودک معصوم را به اژد‌هایی ویرانگر تبدیل می‌کنید، شکلی که روح آدمیْ ساده را به تاریکی می‌کشانید، نحوه‌ای که انسانی غرق در روزمر گی را در مسیر روشنایی و تعالی قرار می‌دهید، همه و همه، مخاطب را در لذتی عمیق و ناب غوطه ور و روایت‌های شما را به متن‌هایی درجه یک تبدیل می‌کنند.

با احترام عمیق و همیشگی به کاز داماتو، که از یک نوجوان رنجور و تحقیرشده مبارزی مخرب و بی رقیب ساخت، پدیده‌ای توقف ناپذیر و ترسناک.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->